July 07, 2014

[TIPS] Menyusukan Anak ketika Berpuasa

07:30

Bulan Ramadhan tiba lagi. Bulan yang penuh barakah dan kita sepatutnya menggunakan kesempatan ini untuk melipat gandakan ibadah.

Namun dalam menjalani ibadah puasa ini, sudah tentu ia menguji keperibadian kaum hawa yang menyusu badan anak-anak mereka. Umum tahu yang susu badan atau 'breast milk' adalah makanan terbaik yang boleh diberikan kepada bayi semasa peringkat awa kelahiran.


Apabila berpuasa, sudah tentu sedikit sebanyak ia akan menjejaskan kandungan susu ibu kerana kuantiti makanan dan minuman yang diambil oleh kaum ibu semakin berkurangan.

Oleh sebab itu, kaum ibu perlu memanfaatkan sebaiknya waktu bersahur dan berbuka. Berikut adalah beberapa cadangan atau tips untuk kaum ibu yang sedang menyusukan bayi sambil menjalani ibadah puasa.

Banyakkan makan buah-buahan dan 
Buah-buahan segar mengandungi vitamin dan sumber mineral utama yang diperlukan oleh seseorang untu kekal bertenaga. Amalkan pemakan kurma. 
 
Buat kerja rumah pada waktu malam
Elakkan melakukan kerja rumah pada waktu siang. Keletihan sedikit sebanyak mempengaruhi kuantiti susu anda
 
Ahli keluarga bantu isteri
Pada bulan puasa, suami atau bantulah ister atau ibu dalam melakukan kerja rumah. Ia dapat mengurangkan keletihan kaum ibu.

Tidur yang cukup 
Tidur yang cukup amat penting untuk kekal cergas dan bertenaga. Jika bayi anda jenis merengek menyusu pada waktu malam dan menggangu waktu tidur anda, carilah sedikit masa pada waktu siang untuk berehat dan tidur.

Banyakkan beribadah
Ketika berpuasa, emosi kaum ibu mudah terganggu. Amalan berzikir, dan membaca Al-Quran, dapat menenangkan jiwa. Selain memperoleh pahala, ia dapat merehatkan minda dan emosi kaum ibu.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

 

© 2013 Petua Keibubapaan. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top