December 17, 2013

Bayi anda demam? [Tips]

07:20

Bayi anda demam? [Tips]



Demam bukanlah penyakit tetapi hanya gejala yang sering oleh bayi. Suhu badannya yang melebihi 37'C daripada normal iaitu 36'C. Bagi anak yang di bawah usia 6 bulan, suhu badan  melebihi 37'C adalah serius jika ia kekal tinggi sehingga boleh mencecah 40'C, ia berisiko berlakunya konvulsi(kekejangan) atau serangan sawan.

Tindakan anda:
  1. lap pada anggota badannya, berikan parasetamol
  2. Galakkan anak minum air yang banyak
  3. Berjumpa doktor untuk rawatan lanjut jika suhu badan naik mendadak dan bayi masih demam.
Periksa Suhu Badan
- Gunakan termometer raksa atau digital untuk mengetahui suhu badan bayi anda. Jika suhu melebih 37'C ini menandakan anak anda demam.

Lap Badan
- Tanggalkan pakaiannya untuk meredakan demamnya. Badannya perlu disejukkan. Udara yang panas dalam bilik atau pakaian yang tebal boleh menyebabkan suhu badan bayi naik mendadak.

- Menggunakan kain tuala kecil lap bahagian dahi bayi. Lakukan berulang kali sekitar dahi bayi.

- Lap bahagina ketiak. Lakukan pada kedua-dua bahagian kanan dan kiri berulang kali.

- Basahkan lagi kain tadi dan lapkan pada bahagian badannya secara berulang kali.

- Jangan lupa untuk lapkan bahagian belakang badan, leher dan belakang telinga.

- Kemudian lapkan bahagian tapak kaki dan betisnya. Lakukan pada kaki kiri dan kanan secara berulang kali.

Perlu Tahu

Jika berlaku serangan sawan atau kejangan, di rumah atau dalam perjalanan ke hospital, basahkan badan bayi umpama memandikannya.

Waktu kecemasan ini, ambil air untuk basahkan seluruh badannya. Jangan biarkan situasi ini berlaku lebih satu minit. Ketika ini badannya akan mengeras dan anak matanya akan naik ke atas. Ini disebabkan suhu badannya sudahh mencecah 40'C. Dia akan kembali normal setelah badannya kembali sejuk.

Pastikan anak anda menangis kerana ia adalah tanda yang dia sudah sedar. Segera masukkan ubat ke dalam dubur dan segeralah ke hospital.

Situasi ini mungkin berlaku sehingga anak anda berusia 6 tahun. Serangan sawan boleh mengakibatkan berlaku kecacatan otak, malah jika ia dibiarkan terlalu lama serangan sawan ini boleh mengundang maut kepada anak anda.

Jadi waspadalah sekiranya anak anda demam.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

 

© 2013 Petua Keibubapaan. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top