April 08, 2014

Hidroterapi Ais:Sampaikan Hajat Ibu

22:52


Google Image
Hidroterapi ais adalah terapi kesihatan alternatif yang dikatakan boleh membantu merawat pelbagai penyakit tanpa menggunakan bahan kimia ataupun pembedahan.

Teknologi terulung dalam rawatan Vibrasi Terapi Warna (CVT) sebagai ikhtiar merawat penyakit, kecantikan wajah dan menenangkan minda.

Tiada fakta mengatakan ais tidak bagus untuk kanak-kanak. Malah, bayi yang dimandikan dengan air sejuk, tulang mereka lagi kuat dan sistem imun bertambah kuat, bertujuan membantu melawan penyakit.” Nooraizan Mamat, Pengarah Urusan Million Aura Consulting & Training Sdn Bhd

Bagaimanapun, ramai masyarakat masih takut dan tidak faham konsep sebenar penggunaan ais dalam merawat penyakit walaupun hakikatnya terapi menggunakan ais atau air sejuk bukan perkara baru malah sudah dipraktik sejak zaman dulu lagi.

Sampaikan `mesej’ ibu

Terkini, hidroterapi ais diamalkan untuk bayi dan kanak-kanak. Selain membantu menguatkan tulang, kaedah rawatan ini juga dipercayai membantu ‘menyampaikan mesej’ ibu.

Mesej ibu disampaikan menerusi rakaman doa dalam getaran ais kepada anak yang mengalami masalah pembelajaran atau perilaku.

Pengarah Urusan Million Aura Consulting & Training Sdn Bhd (Million Aura), Nooraizan Mamat, berkata hidroterapi ais mempunyai banyak manfaat dan kini, ramai ibu bapa datang mendapatkan rawatan bertujuan memperbaiki hubungan antara ibu dan anak.

Ada juga, katanya, ibu bapa membawa anak hiperaktif jauh dari Sabah dan Sarawak, demi merawat anak supaya kembali normal. Selain ikatan kasih sayang yang renggang, pemakanan juga menjadi penyebab anak mempunyai tingkah laku luar biasa.

“Ramai juga mengakui anak tidak fokus dalam pelajaran dan tanpa disedari, ini sebenarnya disebabkan tubuh anak terdedah kepada ion negatif dipancarkan barangan elektrik.

“Ion negatif inilah yang menyebabkan neuron otak terpisah dan menyukarkan anak menerima arahan atau memahami pelajaran,” katanya.

Ion positif

Nooraizan berkata, bahan digunakan untuk terapi ais seperti garam bukit dan air ozon adalah elemen ion positif yang dipercayai membantu sebagai penawar permasalahan dihadapi kanak-kanak.

Bagaimanapun, proses pemulihan tidak hanya bergantung kepada ais kerana dalam prosedur hidroterapi ais, Nooraizan turut mengguna pakai kaedah kaunseling bersama pakar terapi bertauliah.

“Pakar terapi kami berkelayakan dalam bidang Neuro-linguistic dan jika menerima kes membabitkan anak bermasalah dalam pelajaran atau sosial, kami akan gunakan teknik ini untuk mencari punca mereka jadi begitu,” katanya.

Apabila sesi kaunseling berakhir, pakar terapi akan mengenal pasti masalah kanak-kanak terbabit serta bahan dan doa sesuai untuk dirakam di dalam ais sewaktu sesi mandi ais.

Hidroterapi ais adalah terapi pertama seumpamanya yang menggabungkan elemen atau unsur semula jadi yang dapat memberi keseimbangan kepada tubuh secara keseluruhan.

Dengan menggunakan bahan asas seperti air berion (alkali), garam bukit, ais, tujuh jenis pati bunga aromaterapi ‘Full Moon Seri Wajah’, sulfur, pati peppermint, kapur dan madu dimasukkan ke dalam tab mandian.

“Sebelum mandi, ibu bersama anak dan ahli terapi bersama-sama berdoa. Dalam ilmu fizik, air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan,” katanya.

Rawat penyakit kulit

Tidak hanya itu, Nooraizan berkata, penggunaan pati bunga bersesuaian juga seperti peppermint dan teh hijau boleh digunakan bagi merawat penyakit kulit.

Dalam setiap sesi, beliau berkata, sebanyak 10 hingga 20 kilogram ais digunakan untuk tempoh mandian kurang dua jam mengikut usia kanak-kanak bermula dua bulan ke atas.

Katanya, ibu bapa tidak perlu risau kerana si kecil tidak akan berasa sejuk kerana ketika ini, tulang sulbi (tulang paling bawah dari tulang punggung) mereka masih lembut dan tidak mudah berasa sejuk berbanding orang dewasa.

“Malahan, bayi yang dimandikan dengan air sejuk, tulang mereka lagi kuat dan sistem imun bertambah kuat bertujuan membantu melawan penyakit.

“Tiada fakta mengatakan ais tidak bagus untuk kanak-kanak. Jadi, benarkan mereka mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan membantu meningkatkan kecerdasan fikiran serta kepantasan pergerakan,” katanya.

Nooraizan juga mengakui beliau adalah penghidap asma sejak kecil dan bergantung kepada ubatan serta alat sedut, tapi kini penyakit itu tidak lagi menjadi masalah kepadanya iaitu selepas beliau mengamalkan kaedah mandi ais.

Berita Harian

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

 

© 2013 Petua Keibubapaan. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top